Ανακοινώσεις παρατάξεων

ΠΑΜΕ: Βοηθητικά κείμενα για την αξιολόγηση των μαθητών: 1. επιστολή προς τους γονείς 2. σύντομο κείμενο της ΕΛΜΕ Πειραιά.

1.ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ

Αγαπητοί γονείς

Σταθμίζοντας την κατάσταση αποφάσισα, για παιδαγωγικούς λόγους, να μην προχωρήσω στην κατάθεση βαθμολογίας για το 1ο τετράμηνο. Θα ήθελα να σας εξηγήσω τους λόγους της απόφασής μου.

Ο βαθμός του 4μήνου, συνολικά η αξιολόγηση των μαθητών μας, δεν αποτελεί απλά ένα κουτάκι σε ένα excel ή μια τυπική, γραφειοκρατική υποχρέωση. Είναι ένας από τους δείκτες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι μια αποτύπωση της συλλογικής προσπάθειας που καταβάλλεται μέσα στην σχολική αίθουσα, σε συνδυασμό με την ατομική προσπάθεια του κάθε μαθητή σε συγκεκριμένο, οικογενειακό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο.

Μέσω της αξιολόγησης των μαθητών μπορούμε να δούμε ποιος/ποια υστερεί και τι μέτρα πρέπει να πάρουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί για να στηρίξουμε το μαθητή/μαθήτρια. Μπορούμε να επιβραβεύσουμε ένα παιδί για την προσπάθειά του, ακόμα και αν δεν τα πήγε “άριστα”, όπως συνηθίζουμε να λέμε ή να ζητήσουμε περισσότερη προσπάθεια. Μπορούμε να δούμε και δικές μας αδυναμίες, παραλείψεις, που καθρεφτίζονται στην προσπάθεια των παιδιών.

Η αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων είναι εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και για να επιτελεί το ρόλο της πρέπει να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία άξια να δώσει στο μαθητή τα εφόδια, για να ανταποκριθεί στους διδακτικούς στόχους.

Τέτοια εκπαιδευτική διαδικασία όμως δεν υπάρχει. Δύο μήνες μετά και τα σχολεία παραμένουν κλειστά, δεν ξέρουμε πότε θα ανοίξουν. Το Υπουργείο δεν έχει πάρει κανένα μέτρο για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, ανακοινώνει ημερομηνίες που μετά παίρνει πίσω.

Όλο αυτό το διάστημα οι εκπαιδευτικοί κάνουμε ό, τι μπορούμε για να κρατήσουμε ζωντανή την επαφή των παιδιών με το σχολείο, πίσω από μία κάμερα και ένα μικρόφωνο. Χωρίς στήριξη από το Υπουργείο, ούτε καν στα αυτονόητα (εξοπλισμό).

Είναι όμως σαφές ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέχει από κάθε έννοια εκπαίδευσης όπως τη γνωρίζουμε και όπως είναι η διά ζώσης εκπαίδευση. Οι ανισότητες στην πρόσβαση χιλιάδων μαθητών, η σύνδεση μέσα ένα κινητό τηλέφωνο εκ των πραγμάτων αποκλείουν μαθητές ή δυσκολεύουν αφάνταστα την κατανόηση νέων εννοιών και νόμων.

Οι καθηγητές δεν έχουμε δει τα πρόσωπα των μαθητών μας εδώ και δύο μήνες, πολλοί δεν τα έχουν δει και καθόλου, αφού προσλήφθηκαν λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Στα πλαίσια αυτά, πολλοί εκπαιδευτικοί αρνήθηκαν ορθά να βάλουν τηλε-διαγωνίσματα, αρνούμενοι να να γίνουν συμμέτοχοι-συνδιαμορφωτές στο κακόγουστο σκηνικό που έστησε το Υπ. Παιδείας, στην προσπάθειά του να κρύψει τις ευθύνες του και να αποδείξει ότι όλα βαίνουν καλώς, δεν τρέχει και τίποτα που κινδυνεύει να χαθεί μία ακόμα σχολική χρονιά, αφού γίνεται τηλεκπαίδευση. Ανάμεσα σε αυτούς, αρνήθηκα και εγώ. Η διά ζώσης εκπαίδευση είναι αναντικατάστατη!

Το Υπουργείο Παιδείας, κάτω από την κατακραυγή άλλαξε στάση και ουσιαστικά πήρε πίσω την εγκύκλιο για τα διαγωνίσματα. Έδωσε τη δυνατότητα και στα Γυμνάσια (στα Λύκεια ίσχυε) για δύο διαγωνίσματα στο Β’ Τετράμηνο, παραδεχόμενο ουσιαστικά ότι δεν μπορεί να γίνει ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών πίσω από μία κάμερα. Ωστόσο, επιμένει να ζητά βαθμολογία για το Α’ Τετράμηνο.

  • Πώς μπορεί όμως να αξιολογηθεί και να βαθμολογηθεί ένας μαθητής που δεν βλέπω, που καλά-καλά δεν ακούω μία ολόκληρη διδακτική ώρα;

  • Τι θα γίνει με τα παιδιά που δεν έχουν εξοπλισμό, δυνατότητες πρόσβασης, που έχουν και άλλα αδέρφια που πάνε σχολείο κλπ;

Ερωτήματα και προβληματισμοί που διατυπώνουμε εδώ και μήνες, χωρίς να ιδρώνει το αυτί του Υπουργείου.

Για τους λόγους αυτούς, παίρνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και λειτουργώντας πρώτα και κύρια σαν παιδαγωγός, αποφάσισα να αξιοποιήσω τη δυνατότητα, να δοθεί μία βαθμολογία για τα δύο τετράμηνα στο επόμενο τετράμηνο, με ανοιχτά σχολεία. Υπάρχουν δεκάδες τρόποι να επιβραβεύσουμε, να στηρίξουμε τους μαθητές μας και φυσικά ένα εργαλείο είναι και ο βαθμός στο Β’ Τετράμηνο, ελπίζοντας να έχω δει επιτέλους από κοντά τους μαθητές μας.

……………………………………………………….

2. ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Προς: – Συναδέλφους ΕΛΜΕ Πειραιά, ΜΜΕ, ΟΛΜΕ

Μαυρομιχάλη 14

(3ο ΓΕΛ-1ος όροφος)

Τηλ. : 2104124810

Φαξ : 2103000423

email : elmepeir@yahoo.gr

elmepeiraia@sch.gr

Πειραιάς, 20/1/2021

Αρ. Πρωτ.: 168

Προς: – Συναδέλφους ΕΛΜΕ Πειραιά, ΜΜΕ, ΟΛΜΕ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ

Το Δ. Σ. της ΕΛΜΕ, με ανακοίνωσή του στις 13/12 με αφορμή την απαράδεκτη εγκύκλιο για τα τηλε-διαγωνίσματα, απαίτησε, ανάμεσα στα άλλα την παράταση για ικανό διάστημα του Α’ Τετραμήνου, ώστε να διδαχθεί δια ζώσης η ύλη, να υπάρχει χρόνος για την ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών. Επίσης, σε περίπτωση που συνεχιζόταν η καραντίνα και μετά τις γιορτές (όπως και έγινε), να ληφθεί υπόψη μόνο ο βαθμός του Β’ Τετραμήνου. Σημείωνε επίσης, ότι ο βαθμός του 4μήνου είναι ένας από τους δείκτες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι μια αποτύπωση της συλλογικής προσπάθειας που καταβάλλεται μέσα στην σχολική αίθουσα, σε συνδυασμό με την ατομική προσπάθεια του κάθε μαθητή σε συγκεκριμένο, οικογενειακό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο. Η αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων είναι εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, και για να επιτελεί το ρόλο της πρέπει να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία άξια να δώσει στο μαθητή τα εφόδια, για να ανταποκριθεί στους διδακτικούς στόχους.

Δύο μήνες μετά και τα σχολεία παραμένουν κλειστά, δεν ξέρουμε πότε θα ανοίξουν. Το Υπουργείο δεν έχει πάρει κανένα μέτρο για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, ανακοινώνει ημερομηνίες που μετά παίρνει πίσω.

Όλο αυτό το διάστημα οι εκπαιδευτικοί κάνουν ό, τι μπορούν για να κρατήσουν ζωντανή την επαφή των παιδιών με το σχολείο, πίσω από μία κάμερα και ένα μικρόφωνο. Είναι όμως σαφές ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέχει από κάθε έννοια εκπαίδευσης όπως τη γνωρίζουμε και όπως είναι η διά ζώσης εκπαίδευση. Οι ανισότητες στην πρόσβαση χιλιάδων μαθητών, η σύνδεση μέσα ένα κινητό τηλέφωνο εκ των πραγμάτων αποκλείουν μαθητές ή δυσκολεύουν αφάνταστα την κατανόηση νέων εννοιών και νόμων.

Οι καθηγητές δεν έχουμε δει τα πρόσωπα των μαθητών μας εδώ και δύο μήνες, πολλοί δεν τα έχουν δει και καθόλου, αφού προσλήφθηκαν λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Στα πλαίσια αυτά, πολλοί εκπαιδευτικοί αρνήθηκαν ορθά να βάλουν τηλε-διαγωνίσματα, αρνούμενοι να να γίνουν συμμέτοχοι-συνδιαμορφωτές στο κακόγουστο σκηνικό που έστησε το Υπ. Παιδείας, στην προσπάθειά του να κρύψει τις ευθύνες του και να αποδείξει ότι όλα βαίνουν καλώς, δεν τρέχει και τίποτα που κινδυνεύει να χαθεί μία ακόμα σχολική χρονιά, αφού γίνεται τηλεκπαίδευση. Η διά ζώσης εκπαίδευση είναι αναντικατάστατη!

Το Υπουργείο Παιδείας, κάτω από την κατακραυγή άλλαξε στάση και ουσιαστικά πήρε πίσω την εγκύκλιο για τα διαγωνίσματα. Έδωσε τη δυνατότητα και στα Γυμνάσια (στα Λύκεια ίσχυε) για δύο διαγωνίσματα στο Β’ Τετράμηνο, παραδεχόμενο ουσιαστικά ότι δεν μπορεί να γίνει ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών πίσω από μία κάμερα. Είναι πέρα για πέρα αντιπαιδαγωγικό, γελοιοποίηση ουσιαστικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ωστόσο, επιμένει να ζητά βαθμολογία για το Α’ Τετράμηνο.

  • Πώς μπορεί όμως να αξιολογηθεί και να βαθμολογηθεί ένας μαθητής που δεν βλέπουμε, που καλά-καλά δεν ακούμε μία ολόκληρη διδακτική ώρα;

  • Τι θα γίνει με τα παιδιά που δεν έχουν εξοπλισμό, δυνατότητες πρόσβασης, που έχουν και άλλα αδέρφια που πάνε σχολείο κλπ;

  • Τι βαθμός θα παραδοθεί στα εργαστηριακά μαθήματα, που πρακτικά δεν έχουν πραγματοποιηθεί

Ερωτήματα και προβληματισμοί που διατυπώνουμε εδώ και μήνες, χωρίς να ιδρώνει το αυτί του Υπουργείου.

Παίρνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και λειτουργώντας πρώτα και κύρια σαν παιδαγωγοί, η ΕΛΜΕ Πειραιά προτρέπει τους συναδέλφους να αξιοποιήσουν την δυνατότητα, να δοθεί μία βαθμολογία για τα δύο τετράμηνα στο επόμενο τετράμηνο, με ανοιχτά σχολεία. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η ΕΛΜΕ θα έρθει σε αντιπαράθεση με συναδέλφους που θα εκτιμήσουν διαφορετικά.

Έχουμε δεκάδες τρόπους να επιβραβεύσουμε, να στηρίξουμε τους μαθητές μας και φυσικά θα βάλουμε βαθμό στο Β’ Τετράμηνο, ελπίζοντας να έχουμε δει επιτέλους από κοντά τους μαθητές μας.