ΑΣΕ: Πρόταση πάλης στις Γ.Σ. της ΔΟΕ (28-2 έως 10-1) και την ολομέλεια προέδρων (13-3) Κλιμακώνουμε τον αγώνα ενάντια στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών! Δυναμώνουμε την πάλη για αυξήσεις στους μισθούς μας, μονιμοποίηση των αναπληρωτών, υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Στις απειλές του ΥΠΑΙΘ απαντάμε με ενότητα και αποφασιστικότητα! Θα νικήσουμε!
Πρόταση πάλης στις Γ.Σ. της ΔΟΕ (28-2 έως 10-1) και την ολομέλεια προέδρων (13-3)
Όλες και ολοι στην έκτακτη Γενική Συνέλευση του ΣΕΠΕ ΛΕΣΒΟΥ την Πέμπτη 2 Μαρτίου στις 18.00 στο Δημοτικό Σχολείο Καλλονής!
Κλιμακώνουμε τον αγώνα ενάντια στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών!
Δυναμώνουμε την πάλη για αυξήσεις στους μισθούς μας, μονιμοποίηση των αναπληρωτών, υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Στις απειλές του ΥΠΑΙΘ απαντάμε με ενότητα και αποφασιστικότητα! Θα νικήσουμε!
Στις 15 του Φλεβάρη οι εκπαιδευτικοί έδωσαν ένα από τα καλύτερα μαθήματα. Δίδαξαν αξιοπρέπεια και περηφάνια, έδειξαν πως η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ δεν έχουν τη συγκατάθεσή τους στα σχέδια της κατηγοριοποίησης των σχολείων και του αντιδραστικού ελέγχου των εκπαιδευτικών.
Στις 15 Φλεβάρη, οι εκπαιδευτικοί έπιασαν το νήμα του αγώνα από τους συναδέλφους τους στην Ουγγαρία, τη Γαλλία, την Αγγλία και την Πορτογαλία και αλλού, ένα ανθρώπινο ποτάμι που καμία κυβέρνηση, καμία πολιτική δύναμη δεν μπορεί να αγνοήσει. Ένα ποτάμι με χιλιάδες απεργούς εκπαιδευτικούς που ενώθηκε με τους αγωνιζόμενους καλλιτέχνες, με τους μαθητές μας και τους γονείς τους, με τα εργατικά σωματεία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με τις Ενώσεις Γονέων και την ΑΣΓΜΕ που μας έδωσαν κουράγιο και δύναμη με την παρουσία τους.
Στις 15 του Φλεβάρη είχαμε μια από τις μεγαλύτερες απεργίες των τελευταίων ετών στον κλάδο και μαζικά συλλαλητήρια σε πάνω από 45 πόλεις όλης της χώρας. Ο παλμός, η μαζικότητα και η δυναμική των συγκεντρώσεων αλλά και η συμπόρευση με πλατιά τμήματα των εργαζομένων άλλων κλάδων που βρίσκονται σε κινητοποιήσεις, δημιουργούν όρους αποφασιστικής σύγκρουσης με την διαχρονική πολιτική της απαξίωσης της εκπαίδευσης.
Η άθλια προσπάθεια της κυβέρνησης της Ν.Δ. και της Κεραμέως, να ταυτίσει τις πρωτοφανείς κινητοποιήσεις με «συνδικαλιστικές μειοψηφίες», φανερώνει τον φόβο που άρχισε ξανά να φωλιάζει στο ΥΠΑΙΘ! Η μεγαλύτερη κατάκτηση του αγώνα μας είναι ότι η πλειοψηφία του κλάδου αλλά και των γονιών δεν αποδέχεται τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια διαχωρισμού και κατηγοριοποίησης των σχολείων μας.
Η παράσταση που επιχειρεί να στήσει η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας όλες αυτές τις μέρες, για να εξαπατήσει την κοινωνία και ειδικά τους γονείς των μαθητών μας είναι και κακόγουστη και αποτυχημένη. Προσπαθούν να μας πείσουν ότι αν ξαναφέρουν μέσα στις σχολικές τάξεις τις γραφικές φιγούρες των επιθεωρητών του προηγούμενου αιώνα, αν στήσουν πολλές ηλεκτρονικές πλατφόρμες για να ανεβάζουμε τα προσόντα μας, αν μας βάλουν να συμπληρώνουμε πολλά κουτάκια και ανούσιες φόρμες, αν μετατρέψουν τους διευθυντές των σχολείων μας σε μπαμπούλες και αν καταργήσουν τους Συλλόγους Διδασκόντων, θα αναβαθμίσουν το σχολείο και την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Την ίδια στιγμή, με εγκυκλίους «φασόν» προσπαθούν να φοβίσουν, να τρομοκρατήσουν τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στην απεργία – αποχή και στις στάσεις εργασίας των ΔΟΕ – ΟΛΜΕ! Αμφισβητείται ευθέως το δικαίωμα σε μια νόμιμη προκηρυγμένη μορφή πάλης! Αφού λοιπόν δεν έπιασαν οι κολακείες και τα «ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα» του ΥΠΑΙΘ περί μη τιμωρητικής αξιολόγησης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών (sic), σειρά πήραν οι απειλές.
Διαβεβαιώνουμε την κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ ότι θα συνεχίζουν να παίρνουν την ίδια απάντηση: οι εκπαιδευτικοί δεν βάζουν πλάτη για να κατηγοριοποιηθούν τα σχολεία, για να γίνει η παιδεία εμπόρευμα και οι μαθητές πελάτες! Με αποφασιστικότητα και ενότητα συμμετέχουμε όλοι-ες στην απεργία – αποχή που έχουν κηρύξει οι ΔΟΕ – ΟΛΜΕ, υλοποιούμε όλα τα βήματα που αποφασίσαμε από κοινού.
Οι εκπαιδευτικοί κοιτάμε στα μάτια τους μαθητές μας, τα παιδιά μας όπως τα λέμε και αντιστεκόμαστε:
-
Στο «αποκεντρωμένο» και κατηγοριοποιημένο σχολείο, με διαφορετική υλικοτεχνική υποδομή, εκπαιδευτικό προσωπικό, ακόμα και πρόγραμμα σπουδών.
-
Στο «αυτόνομο» σχολείο, δηλαδή το εξαρτημένο σχολείο από την τσέπη των γονιών, έρμαιο των χορηγών και της επιχειρηματικής δράσης.
-
Στο σχολείο που θα δίνει τη γνώση με το σταγονόμετρο, σχολείο των εφήμερων και αναλώσιμων δεξιοτήτων, της σύγχρονης ημιμάθειας, της έξωσης του πολιτισμού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας από το πρόγραμμά του.
-
Στο σχολείο της ακόμα βαθύτερης ταξικής κατηγοριοποίησης και της πρόωρης επαγγελματικής επιλογής.
-
Στο σχολείο που ο εκπαιδευτικός θα είναι με σκυμμένο το κεφάλι και κλειστό το στόμα, που ο Σύλλογος Διδασκόντων θα είναι πλήρως απαξιωμένος και χωρίς ρόλο.
Με αυτό το σχέδιο είναι που συγκρουόμαστε εδώ και 41 χρόνια, με όλες τις κυβερνήσεις και τους υπουργούς όλων των αποχρώσεων και είμαστε πολύ περήφανοι που τους έχουμε βάλει τόσα πολλά εμπόδια.
Θα το ξαναπούμε ακόμα πιο δυνατά. Οι εκπαιδευτικοί μπαίνουμε απέναντι στα σχέδια της κατηγοριοποίησης και της απαξίωσης των εκπαιδευτικών, που είναι ο πραγματικός στόχος της «αξιολόγησης». Δεν αντιδρούμε επειδή δε θέλουμε να «ξεβολευτούμε», όπως λένε τα διάφορα παπαγαλάκια, αλλά γιατί θέλουμε να προστατεύσουμε το δημόσιο σχολείο, τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών.
Η απεργία στις 15 του Φλεβάρη ήταν η αρχή. Τώρα είναι η ώρα να δυναμώσουμε, να κλιμακώσουμε τον αγώνας μας.
-
Τώρα είναι η ώρα να πιστέψουμε ακόμα περισσότερο στις δικές μας δυνάμεις μας, στη δύναμη του αγώνας μας, του αγώνα που δίνεται στο σήμερα και όχι με την αναμονή κάποιων μαγικών λύσεων, από τα πάνω και με κυβερνητικούς μεσσίες, γιατί τέτοιοι δεν υπάρχουν και αυτό το καταλάβαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια, με τις κυβερνήσεις να αλλάζουν αλλά το σχολείο και η ζωή μας να χειροτερεύουν.
-
Τώρα χρειάζεται να παραμείνουμε ενωμένοι μέσα στα σχολεία μας, συσπειρωμένοι στα σωματεία μας και να υλοποιήσουμε ενιαία τα αγωνιστικά βήματα που αποφασίζουμε, την απεργία – αποχή και τις στάσεις εργασίας, τα νέα απεργιακά βήματα που θα αποφασίσουμε. Μαζικά να δηλωθεί η απεργία – αποχή, να μην εγγραφεί κανείς/μία στο Ψηφιακό Μητρώο, να μην προχωρήσει κανείς/μία σε συναντήσεις με του Συμβούλους Εκπαίδευσης, να προχωρήσουμε σε στάσεις εργασίας για να μην μπει κανένας αξιολογητής στις τάξεις μας.
-
Και σε αυτόν τον αγώνα μπορούμε να είμαστε και πάλι νικητές, φτάνει πάνω από όλα να συνεχίσουμε ενιαία ως κλάδος, να μη ζήσουμε ξανά πισωγυρίσματα, να μη βρεθεί κανείς να μας τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια, αλλά να πάμε τον αγώνα μέχρι τέλος σε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ, και εδώ θα κριθούμε όλοι!
Τις επόμενες μέρες προχωράμε αποφαστικά στα επόμενα αγωνιστικά βήματα, κλιμακώνουμε τον αγώνα.
-
Όλοι και όλες στο νέο κύκλο Γενικών Συνελεύσεων από 28/2 έως 10/3.
-
Συνεχίζουμε υπογράφοντας όλοι – ες την απεργία-αποχή από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο 4823/21 και από την Υπουργική Απόφαση 9950/ΓΔ5 ΦΕΚ 388/27-1-2023 και αφορούν όλα τα εξωδιδακτικά καθήκοντα σχετικά με την ατομική αξιολόγηση (συναντήσεις με Συμβούλους Εκπαίδευσης, ενημέρωση ατομικού φακέλου, κατάθεση έκθεσης αυτοαξιολόγησης κ.τ.λ.).
-
Σε περίπτωση που αξιολογητής προσπαθήσει να υλοποιήσει διαδικασίες που προβλέπονται στην ατομική αξιολόγηση σε σχέση με την ζωντανή παρακολούθηση του μαθήματος, συμμετέχουμε στις στάσεις εργασίας που έχει κηρύξει ΔΟΕ – ΟΛΜΕ, προχωράμε σε συλλογικές κινητοποιήσεις των σωματείων μας
-
Πραγματοποίηση ενημερωτικών συναντήσεων με τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς στις περιοχές που τοποθετούνται Σχολικοί Σύμβουλοι και ξεκινάει η διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης.
-
Αξιοποιούμε την επιστολή προς τους γονείς των μαθητών μας και αναδεικνύουμε το θέμα με κάθε πρόσφορο μέσο.
-
Κλιμακώνουμε παράλληλα τον αγώνα με νέα απεργιακή κινητοποίηση (σε συνεννόηση με την ΟΛΜΕ και την ΠΟΣΕΕΠΕ).
-
Πραγματοποίηση συναυλίας σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες και τον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο με τον οποίο συμπορευθήκαμε το προηγούμενο διάστημα και άλλων μορφών ενημέρωσης με τοπικές δράσεις, συναυλίες, εκδηλώσεις κ.α.
-
Δυναμώνουμε την αλληλεγγύη στους λαούς της Τουρκίας και της Συρίας, συγκεντρώνουμε υλική βοήθεια από κοινού με τα υπόλοιπα σωματεία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.
-
Προχωράμε σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την απαράδεκτη «επιμόρφωση» των νεοδιόριστων τόσο για τους όρους με τους οποίους πραγματοποιείται όσο και για το περιεχόμενό της, στο ΙΕΠ τη Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023 και ώρα 2 μ.μ.
-
Υιοθετούμε την πρόταση που έχει κατατεθεί για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (δίνεται σε ξεχωριστό κείμενο) και απαιτούμε από τα Δ.Σ. ΔΟΕ – ΟΛΜΕ να προχωρήσουν στην έναρξη συλλογικών διαπραγματεύσεων και κινητοποιήσεων για την υπογραφή της.
Όλοι στον αγώνα και τις κινητοποιήσεις, όλοι στις νέες Γενικές Συνελεύσεις, όλοι στην απεργία – απόχη
Τρίτη, 28/2/2023
……………………………………………………….
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΑΛΗΣ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΡΟΣ ΤΑ Δ.Σ. ΚΑΙ ΤΙΣ Γ.Σ. ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ Π.Ε.
ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΜΙΣΘΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ
ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Εισαγωγικό σημείωμα
Το αμέσως επόμενο διάστημα δυναμώνουμε τον αγώνα για τους όρους δουλειάς των
εκπαιδευτικών, για το ζήτημα του μισθού και της καθημερινής διαβίωσης, για την κατοχύρωση των
εργασιακών δικαιωμάτων μας, τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τους όρους και τις
προϋποθέσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μόρφωσης των μαθητών. Δυναμώνουμε την
αντιπαράθεση με την λεγόμενη «ατομική αξιολόγηση» που δεν είναι τίποτε άλλο από την υποταγή
του εκπαιδευτικού, με τον βούρδουλα την αρνητικής αξιολόγησης, στην υπηρέτηση ενός σχολείου
για λίγους και εκλεκτούς, ταξικά κατηγοριοποιημένο, υποχρηματοδοτούμενο και έρμαιο στους
χορηγούς. Δε θα μείνουμε θεατές στην προεκλογική κοροϊδία που στήνεται μπροστά στα μάτια με
τις δηλώσεις των κυβερνητικών στελεχών της Ν.Δ. ότι «θα επανεξετάσουμε το ζήτημα των μισθών
στο δημόσιο μετά τις εκλογές, πάντα στα πλαίσια των δημοσιοοικονομικών περιορισμών» ούτε
στην αφωνία των ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ στο ζήτημα των αυξήσεων στους μισθούς μας.
Κλιμακώνουμε την προσπάθεια οργάνωσης του αγώνα, συσπείρωσης του κλάδου, ενότητας
απέναντι στην αντιλαϊκή και αντιεκπαιδευτική πολιτική. Με το σαφές και απολύτως
συγκεκριμένο πλαίσιο που καταθέτουμε καλούμε την κυβέρνηση, τα αρμόδια
Υπουργεία αλλά και τα υπόλοιπα κόμματα να πάρουν θέση απέναντι στις δίκαιες
διεκδικήσεις των εκπαιδευτικών.
Η πρόταση που καταθέτουμε για συζήτηση, διαμόρφωση και διεκδίκηση απευθύνεται πρώτα και
κύρια στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς που δίνουν τον καθημερινό αγώνα της μόρφωσης των
μαθητών, που κράτησαν όρθια τα δημόσια σχολεία χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη από την
πλευρά της κυβέρνησης, που προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με μισθούς εξαθλίωσης, μέσα σε
ένα πλαίσιο διαρκούς ανασφάλειας, μέσα σε ένα ασφυκτικό και αντιπαιδαγωγικό περιβάλλον που
διαμορφώνεται από τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές των τελευταίων ετών.
Ξέρουμε καλά ότι τίποτα δεν πρόκειται να μας χαριστεί χωρίς αγώνα. Όλα όσα μας έκλεψαν οι
κυβερνήσεις της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ με τα 3 μνημόνια και τους εκατοντάδες
εφαρμοστικούς νόμους δεν είναι για μας περασμένα και ξεχασμένα. Μέσα από τον καθημερινό
αγώνα, μέσα από την προετοιμασία για έναν σκληρό και παρατεταμένο αγώνα μπορούμε να
καταφέρουμε πολλά. Μπορούμε να σηκώσουμε το κεφάλι, να γυρίσουμε την πλάτη στη λογική του
«δε γίνεται τίποτα», να στριμώξουμε την κυβέρνηση και τα υπόλοιπα κόμματα. Είμαστε πολλοί,
είμαστε χιλιάδες και έχουμε το δίκιο με το μέρος μας.
Η πρόταση που καταθέτουμε βασίζεται σε δύο μέρη:
σελ. 2
1 ο Στα μισθολογικά ζητήματα, με την απαίτηση της άμεσης ικανοποίησής τους μέσω της
υπογραφής σύμβασης και με ταυτόχρονη απαίτηση για ΑΜΕΣΗ νομοθετική ρύθμιση, κόντρα στο
απαράδεκτο νομοθετικό πλαίσιο που έχουν ψηφίσει όλες οι κυβερνήσεις, που θα δίνει το δικαίωμα
των συλλογικών διαπραγματεύσεων εφ΄όλης της ύλης στους εργαζόμενους του Δημοσίου.
2 ο Την ΑΜΕΣΗ υπογραφή για κατοχύρωση όλων των θεμάτων που περιλαμβάνονται στις διατάξεις
του ν. 2738/99, δηλαδή για τα εργασιακά και «θεσμικά» αιτήματα που αφορούν την
καθημερινότητα χιλιάδων εκπαιδευτικών.
Πλαίσιο αγώνα και διεκδίκησης
Δεν πάει άλλο με τους πετσοκομμένους, παγωμένους για 12 χρόνια και εξαθλιωμένους μισθούς των
εκπαιδευτικών. Δεν αντέχουμε άλλο ο μισθός μας να εξανεμίζεται πολύ πριν τελειώσει ο μήνας, να
μην μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στα καθημερινά μας έξοδα εξαιτίας της ακρίβειας, να
δυσκολευόμαστε να μετακινηθούμε από και προς το σχολείο, να αναγκαζόμαστε να πληρώνουμε
350€-500€ για σπίτια – αποθήκες. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά αναγκαζόμαστε να
καταβάλλουμε τεράστια ποσά, ως δίδακτρα, για τα περιβόητα «προσόντα». Ενώ δεν είναι λίγες οι
φορές που έχουμε βάλει από την τσέπη μας χρήματα για βασικά εργαλεία στην τάξη, λόγω των
ελλείψεων σε μέσα και υποδομές, ώστε να ανταποκριθούμε στο παιδαγωγικό μας έργο απέναντι
στους μαθητές μας.
Λέμε ένα μεγάλο: Φτάνει πια!! Δεν μπορούμε να ματώνουμε άλλο για να προσφέρουμε
στο αντικείμενο που σπουδάσαμε και που τόσο πολύ αγαπάμε!
Οι εκπαιδευτικοί για να μπορούμε να ανταποκριθούμε στον παιδαγωγικό μας ρόλο, πρέπει πρώτα
και κύρια να μπορούμε να ζούμε σαν άνθρωποι, να ζούμε με αξιοπρέπεια από τον μισθό μας!
12 χρόνια τώρα «ματώσαμε» από τις περικοπές που μας επέβαλαν εναλλάξ και όλες
μαζί οι κυβερνήσεις.
Έχουμε χάσει πάνω από 6 (!) μισθούς στις συνολικές ετήσιες απολαβές μας τα τελευταία 12
χρόνια. Ένας νεοδιόριστος/η, χωρίς τέκνα, που δουλεύει για πρώτη φορά στην εκπαίδευση,
αμείβεται με 737 ευρώ, όταν το 2009 λάμβανε 1180 ευρώ. Πιο λίγο και από τον βασικό μισθό
στον ιδιωτικό τομέα!
Υπενθυμίζουμε ότι με τους μνημονιακούς νόμους και τις εφαρμοστικές εγκυκλίους που ψήφισαν οι
κυβερνήσεις της Ν.Δ. , του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ χάσαμε σταδιακά τα παρακάτω:
– Επίδομα γάμου (35 ευρώ). Πλέον, δίνεται ως μοναδικό επίδομα αυτό των παιδιών, οπότε
ένας έγγαμος εκπαιδευτικός χωρίς παιδιά δε λαμβάνει κανένα επίδομα.
– Εξωδιδακτικής απασχόλησης (355,91 ευρώ)
– Επίδομα διδακτορικού και μεταπτυχιακού τίτλου (75 και 45 ευρώ, αντίστοιχα), που
αντικαταστάθηκαν από την άνοδο στα μισθολογικά κλιμάκια για τους κατόχους των
παραπάνω τίτλων.
– Επίδομα απόδοσης (100 ευρώ)
– Διδακτικής προετοιμασίας (105 ευρώ)
– Το επίδομα ειδικής αγωγής (100 ευρώ)
Αν συνυπολογίσουμε την κατάργηση δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδομάτων αδείας (13 ου
και 14 ου μισθού), η συνολική ετήσια μείωση για τον νεοδιόριστο προσεγγίζει τις 7000 ευρώ,
ήτοι πάνω από 42%. Αν προσθέσουμε και το πάγωμα του ΜΚ 2016 – 2017 η μείωση προσεγγίζει
σελ. 3
το 45%. Στον ήδη πετσοκομμένο μισθό ήρθαν να προστεθούν και μια σειρά εισφορές
φοροληστείας (αλληλεγγύης, φυσικών προσώπων κ.τ.λ.).
Με όλα αυτά τα επιδόματα, μετά την αφαίρεση φόρου και κρατήσεων, ο καθαρός μισθός ενός
εκπαιδευτικού με 15 χρόνια υπηρεσίας (χωρίς παιδιά) ανερχόταν στα 1347,36 ευρώ. Η σύγκριση με
τα 1029,47 ευρώ που σήμερα λαμβάνει δε χρειάζεται σχολιασμό.
Αν σε αυτές τις μειώσεις προσθέσουμε τον νέο φόρο του ΕΝΦΙΑ, την αύξηση του ΦΠΑ ακόμα και
σε βασικά είδη διατροφής και κατά τους τελευταίους μήνες την εκρηκτική αύξηση των τιμών σε
καύσιμα, ηλεκτρικό ρεύμα, ενοίκια και βασικά είδη διαβίωσης (ο πληθωρισμός τρέχει επίσημα με
11% και ανεπίσημα 16%), καταλαβαίνουμε ότι επί της ουσίας, η αγοραστική δύναμη του μέσου
εργαζόμενου γενικά, του εκπαιδευτικού ειδικά, έχει μειωθεί πολύ πάνω από το 50% και ίσως άνω
του 60% σε σχέση με την περίοδο 2009-2010.
Το «δε φτάνει ο μισθός ούτε για τις τρεις πρώτες εβδομάδες» δεν είναι σχήμα λόγου, ίσως μάλιστα
να είναι και μια μάλλον μετριοπαθής διαπίστωση.
Όχι στην κοροϊδία των κάθε λογής pass και voucher! Διεκδικούμε αξιοπρεπή ζωή με
δικαιώματα.
Δεν είμαστε επαίτες. Κανείς δεν μπορεί να μας εμπαίζει. Η προσπάθεια της κυβέρνησης να
βαφτίσει το “κρέας-ψάρι» παρουσιάζοντας σαν σημαντική αύξηση την κατάργηση της ειδικής
εισφοράς αλληλεγγύης φυσικών προσώπων και την κατάργηση της ειδικής εισφοράς υπέρ του
Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων, μόνο ως πρόκληση μπορεί να χαρακτηριστεί.
Τα ματωμένα πλεονάσματα στον προϋπολογισμό, για τα οποία πανηγυρίζει η κυβέρνηση της ΝΔ,
πηγαίνουν στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους της ενέργειας και οι τσέπες μας αδειάζουν όλο
και περισσότερο. Μόνο σε 1 δις ευρώ ανέρχεται η επιδότηση των επιχειρηματικών ομίλων στην
Ενέργεια κάθε μήνα! Η οικονομία «τρέχει» με ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 5%. Δεκάδες
δισεκατομμύρια κερδίζουν οι μεγάλες επιχειρήσεις σε σημαντικούς κλάδους (ενέργεια, τουρισμό,
εμπόριο, υγεία κ.α.). Δεκάδες δις από το Ταμείο Ανάκαμψης πηγαίνουν για επενδύσεις και
ενισχύσεις μεγάλων επιχειρήσεων.
Την ίδια ώρα, οι αυξήσεις στους μισθούς, η κάλυψη όλων των κενών από την αρχή της σχολικής
χρονιάς, η μείωση του αριθμού των μαθητών στην τάξη, η μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών,
η επαρκής κρατική χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, η ενίσχυση των μονάδων υγείας, η
κατάργηση όλων των άδικων φόρων αντιμετωπίζονται ως κόστος που δε χωράει στους
δημοσιοοικονομικούς περιορισμούς. Οι εργαζόμενοι αναγκαζόμαστε να «κόβουμε» και από
αυτά που δεν έχουμε.
Δε θα μείνουμε θεατές στην εξαθλίωσή μας!
Δεν θα «προσαρμόσουμε» τη ζωή μας στη βαρβαρότητα, όπως μας καλούν οι κυβερνητικοί
«φωστήρες». Δεν μπορεί το 2023 να παρακαλάμε να μην κάνει κρύο στα σπίτια μας και στα
σχολεία. Δεν περιμένουμε όμως και σωτήρες, εναλλαγή κυβερνήσεων και ξαναζεσταμένες σούπες
με παλιά και χρεωκοπημένα υλικά. Παίρνουμε την κατάσταση στα χέρια μας! Οργανώνουμε σε
κάθε σωματείο, σε κάθε δήμο, σε κάθε σχολείο, τον αγώνα για τις δικές μας ανάγκες.
Δεν κάνουμε πίσω από τη διεκδίκηση της πλήρους αποκατάστασης όλων των μισθολογικών
απωλειών που είχαμε τα τελευταία 12χρόνια. Τίποτα δεν είναι για τους εργαζόμενους «περασμένο
ξεχασμένο».
Βάζουμε στην προμετωπίδα του αγώνα μας την πάλη για υπογραφή Συλλογικής
Σύμβασης Εργασίας στον Κλάδο.
σελ. 4
Αποτυπώνουμε με απόλυτη σαφήνεια το πλαίσιο των οικονομικών διεκδικήσεων που μπορούν να
αποτελέσουν το ελάχιστο επίπεδο ώστε σήμερα να ανακουφιστούν οι εργαζόμενοι και να πάρουν
ανάσες από το τεράστιο κύμα ακρίβειας και φτωχοποίησης, ως πρώτο βήμα για την πλήρη
ανάκτηση των απωλειών που είχαμε τα 12 τελευταία χρόνια.
Αξιοποιούμε τη δυνατότητα που δίνει ο Ν. 2738/99 για διαπραγματεύσεις στις σχέσεις του
Δημοσίου με τους δημοσίους υπαλλήλους για τη ρύθμιση θεμάτων που συνθέτουν τον «σκληρό
πυρήνα» της δημόσιας διοίκησης όπως είναι το καθεστώς των δημοσίων υπαλλήλων. Είναι εμφανής
η ομοιότητα των ρυθμίσεών του μ’ αυτές του ν. 1876/1990 που ρυθμίζουν τα αντίστοιχα θέματα
για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Τα θέματα για τα οποία ο νόμος προβλέπει ότι
αποτελούν αντικείμενο συλλογικών διαπραγματεύσεων που μπορεί να καταλήξουν σε συλλογική
σύμβαση, απαριθμούνται στο άρθρο 3 του ν. 2738/99, ως εξής: Τοποθέτηση, μετακίνηση,
μετάθεση, απόσπαση και μετάταξη. Εκπαίδευση και επιμόρφωση (προεισαγωγική, εισαγωγική και
προαγωγική εκπαίδευση, επαγγελματική-κλαδική ή γενική, διαρκής επιμόρφωση). Μέτρα υγιεινής
και ασφάλειας, εφόσον δε θίγονται κανόνες αναγκαστικού δικαίου. Κοινωνική ασφάλιση, εκτός
από τα συνταξιοδοτικά. Άσκηση συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, παροχή συνδικαλιστικών
διευκολύνσεων και τρόπος παρακράτησης των συνδικαλιστικών εισφορών και της απόδοσής τους
στις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Θέματα αδειών γενικά. Θέματα του χρόνου απασχόλησης,
υπό την προϋπόθεση ότι δεν περιορίζεται ή παραβλάπτεται η παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες
ή δεν τίθενται σε κίνδυνο η ασφάλεια, η υγεία προσώπων ή η προάσπιση των δημοσίων
συμφερόντων. Ερμηνεία των όρων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Με κριτήριο τα θέματα
που μπορούν να ρυθμίσουν και το επίπεδο διαπραγμάτευσης, διακρίνονται τα ακόλουθα είδη:
γενικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας και ειδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Με βάση όλα τα παραπάνω:
Καλούμε το Δ.Σ. της ΔΟΕ να ξεκινήσει ΑΜΕΣΑ συλλογικές διαπραγματεύσεις με την
κυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Οικονομικών για όλες τις
οικονομικές και θεσμικές διεκδικήσεις του κλάδου. Να κοινοποιήσουν με εξώδικη
δήλωση – πρόσκληση τα αιτήματα του κλάδου και να ορίσουν συγκεκριμένη μέρα και
ώρα έναρξης των διαπραγματεύσεων.
Τα συγκεκριμένα ζητήματα χρειάζεται να αποτελέσουν τη βασική θεματολογία του
κύκλου των Γενικών Συνελεύσεων των Συλλόγων που έχει αποφασιστεί για τις αρχές
του Φλεβάρη και της Ολομέλειας Προέδρων. Να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος
του απεργιακού αγώνα του Κλάδου, η μορφή του οποίου θα αποφασιστεί από τις
Γενικές Συνελεύσεις.
Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε το παρακάτω σχέδιο- σύμβαση, το οποίο είναι
ανοιχτό σε παρατηρήσεις, προσθήκες και τροποποιήσεις. Με βάση την κείμενη
νομοθεσία, υπογράφονται διαφορετικές Συμβάσεις για μόνιμους και συμβασιούχους
εργαζόμενους. Η πρότασή μας σε αυτή τη φάση κατατίθεται ενιαία γιατί επι της ουσίας
το περιεχόμενο τους ταυτίζεται.
σελ. 5
ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ (ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ)
«Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ) και Ειδική Συλλογική Σύμβαση (ΕΣΣΕ) για τη ρύθμιση των
μισθολογικών ζητημάτων, των όρων και των συνθηκών απασχόλησης των μόνιμων/συμβασιούχων
εκπαιδευτικών, καθώς και του βοηθητικού προσωπικού με σχέση εργασίας Δημοσίου/Ιδιωτικού
Δικαίου που απασχολούνται στις σχολικές μονάδες και τις σχετιζόμενες με αυτές δομές»
Στην Αθήνα, σήμερα 2023, στο κατάστημα του Υπουργείου Παιδείας, Ανδρέα
Παπανδρέου 37, Μαρούσι, οι
υπογεγραμμένοι:……………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………..
1 ο μέρος: Για το ζήτημα του μισθού και των οικονομικών διεκδικήσεων
Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
Στις διατάξεις της παρούσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας υπάγονται οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι
συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, καθώς και το βοηθητικό προσωπικό με σχέση εργασίας
Δημοσίου/Ιδιωτικού Δικαίου, εκτός των περιπτώσεων που ορίζεται διαφορετικά, που απασχολείται
στις σχολικές μονάδες και τις σχετιζόμενες με αυτές δομές και εφαρμόζεται αποκλειστικά στα Μέλη
των Συλλόγων – Μελών που ανήκουν μόνο στην δύναμη της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας
(ΔΟΕ) όπως αυτό προκύπτει από το Μητρώο των Συλλόγων – Μελών των πιο πάνω
συνδικαλιστικών οργανώσεων.
Για την εφαρμογή της παρούσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) απαιτείται ονομαστική
βεβαίωση του Συλλόγου – Μέλους της ΔΟΕ, ότι οι εργαζόμενοι είναι Μέλη μίας εκ των άνω
οργανώσεων καθώς και, αντίστοιχα, βεβαίωση της ΔΟΕ ότι ο Σύλλογος ανήκει στη δύναμη της
Ομοσπονδίας. Η ισχύς των βεβαιώσεων είναι ετήσια και ανανεώνεται κατ΄έτος υποχρεωτικά.
Άρθρο 2
Από την 1/1/2023, ο μισθός όλων των εκπαιδευτικών ανεξαρτήτως Μ.Κ. και σχέσης εργασίας
αυξάνεται κατά 20% στο εισαγωγικό κλιμάκιο (δηλ. 950€ καθαρά) και αντίστοιχα σε όλα τα
υπόλοιπα Μ.Κ. Η αύξηση του 20% καταβάλλεται πλέον της όποιας προσωπικής διαφοράς προέκυψε
με βάση το μισθολόγιο του 2015. Το ποσό της αύξησης καταβάλλεται αναδρομικά από την
1/1/2023 ανεξαρτήτως της ημερομηνίας υπογραφής της Συλλογικής Σύμβασης.
Άρθρο 3
Από την 1/1/2023, καταβάλλεται 13 ος και 14 οσ μισθός σε όλους τους εκπαιδευτικούς
καθώς και επίδομα αδείας. Συγκεκριμένα:
1.Το επίδομα εορτών Χριστουγέννων ορίζεται ίσο με το μηνιαίο βασικό μισθό του μισθολογικού
κλιμακίου που έχει κάθε φορά ο υπάλληλος. Το επίδομα αυτό χορηγείται στο ακέραιο, εφόσον ο
υπάλληλος μισθοδοτήθηκε ολόκληρο το χρονικό διάστημα από 16 Απριλίου μέχρι 15 Δεκεμβρίου
κάθε έτους και καταβάλλεται στις 16 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
2.Το επίδομα εορτών Πάσχα ορίζεται ίσο προς το ήμισυ του μηνιαίου βασικού μισθού του
μισθολογικού κλιμακίου που έχει κάθε φορά ο υπάλληλος. Το επίδομα αυτό χορηγείται στο
ακέραιο, εφόσον ο υπάλληλος μισθοδοτήθηκε ολόκληρο το χρονικό διάστημα από 16 Δεκεμβρίου
μέχρι και 15 Απριλίου του επόμενου έτους και καταβάλλεται δέκα ημέρες πριν από το Πάσχα.
σελ. 6
3.Το επίδομα αδείας ορίζεται ίσο προς το ήμισυ του μηνιαίου βασικού μισθού του μισθολογικού
κλιμακίου που έχει κάθε φορά ο υπάλληλος. Το επίδομα αυτό χορηγεί ται στο ακέραιο, εφόσον ο
υπάλληλος μισθοδοτήθηκε ολόκληρο το χρονικό διάστημα από 1ης Ιουλίου μέχρι και 30 Ιουνίου
του επόμενου έτους και καταβάλλεται την 1η Ιουλίου κάθε έτους.
4.Τα παραπάνω επιδόματα υπολογίζονται στο βασικό μισθό που έχει ο υπάλληλος, κατά τις
οριζόμενες στις προηγούμενες παραγράφους ημερομηνίες.
5.Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο υπάλληλος μισθοδοτήθηκε για χρονικό διάστημα μικρότερο
από τα οριζόμενα στις παραγράφους 1, 2 και 3 του όρθρου αυτού, καταβάλλεται τμήμα επιδόματος
ανάλογο προς αυτό που αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα της μισθοδοσίας του.
Άρθρο 4
Από την 1/1/2023, αποδίδεται αυτοδίκαια σε όλους τους εκπαιδευτικούς ένα Μ.Κ. το οποίο
αφαιρέθηκε κατά την ψήφιση του ν. 4354/15 (μισθολόγιο). Καταβάλλεται αναδρομικά ποσό που
αντιστοιχεί σε ένα Μ.Κ /μήνα στον κάθε εργαζόμενο από την 1/1/2016 έως και τις 31/12/2022
ανάλογα με τον χρόνο πρόσληψης.
Άρθρο 5
Από την 1/1/2023, καταργείται δια παντός η ειδική εισφορά αλληλεγγύης του 2% του Ν.3986/11.
Τα ποσά που παρακρατήθηκαν από την 1/1/2023 επιστρέφονται αναδρομικά.
Άρθρο 6
Από την 1/1/2023, δίνεται, με υπογραφή σχετικής σύμβασης, δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους
μόνιμους και νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς να λαμβάνουν άτοκο δάνειο ύψους έως 5.000€ από το
ΜΤΠΥ το οποίο θα αποπληρώνεται σε μηνιαίες ισόποσες δόσεις που θα παρακρατούνται από τη
μισθοδοσία.
Άρθρο 7
Από την 1/1/2023, δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους μόνιμους και νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς
να λαμβάνουν άτοκο δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, με υπογραφή σχετικής
σύμβασης, για την αγορά ή κατασκευή πρώτης κατοικίας ύψους έως 150.000€ το οποίο θα
αποπληρώνεται σε μηνιαίες ισόποσες δόσεις.
Άρθρο 8
Κατοχυρώνεται επίδομα ενοικίου ύψους 300€ για όλους τους εκπαιδευτικούς, μόνιμους,
νεοδιόριστους και αναπληρωτές οι οποίοι εργάζονται εκτός της περιοχής μόνιμης κατοικίας τους.
2 ο μέρος: Για την κατοχύρωση εργασιακών και «θεσμικών» ζητημάτων
Άρθρο 9
Διδακτικό Ωράριο των εκπαιδευτικών
1. Το διδακτικό ωράριο όλων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία και
Δημοτικά (1/θέσια, 2/θέσια, 3/θέσια) εξισώνεται εφεξής με αυτό των υπολοίπων εκπαιδευτικών της
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ι) ώρες 24, μέχρι 10 χρόνια υπηρεσίας, ΙΙ) ώρες 23, από 10 μέχρι 15 χρόνια υπηρεσίας, ΙΙΙ) ώρες
22, από 15 μέχρι 20 χρόνια υπηρεσίας και, ΙV) ώρες 21, πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας.
σελ. 7
2. Στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, στην πρωινή λειτουργία, κατοχυρώνονται 6
διδακτικές ώρες κατ΄ αντιστοιχία με το Δημοτικό σχολείο. Με ανάλογο τρόπο καθορίζονται και οι
διδακτικές ώρες στο Ολοήμερο.
3.Το διδακτικό ωράριο των Προϊσταμένων στα ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά (1/θέσια,
2/θέσια, 3/θέσια) διαμορφώνεται σε 20 ώρες.
4. Οι εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης υλοποιούν το εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
μέσα και έξω από την τάξη και είναι συνολικά υπεύθυνοι για όλες τις δραστηριότητες της σχολικής
ζωής (διαλείμματα, επισκέψεις, εκδηλώσεις κ.λπ.) στις οποίες συμμετέχει ο μαθητής, μέσα στα
πλαίσια του διδακτικού τους ωραρίου.
5. Στην Παράλληλη Στήριξη εξαντλούνται υποχρεωτικά οι ώρες διδασκαλίας που προβλέπονται σε
κάθε μαθητή/μαθήτρια, σύμφωνα με τα όσα ορίζει η κείμενη νομοθεσία. Απαγορεύεται ρητά η
διδασκαλία σε πάνω από έναν μαθητή/μαθήτρια.
5. Η συμπλήρωση ωραρίου των εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων γίνεται το ανώτερο σε 2 σχολεία.
Ο χρόνος μετακίνησης από το ένα σχολείο στο άλλο για την εκτέλεση υπηρεσίας θεωρείται
εργάσιμος.
6. Η συμπλήρωση των παραπάνω διδακτικών ωραρίων αποτελεί πλήρη απασχόληση, όσον αφορά
το μισθό, τα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα.
Άρθρο 10
Για την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών
1.Καθιερώνεται ετήσια περιοδική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε συνεργασία με τα ΑΕΙ με
άδεια απουσίας ενός διδακτικού έτους από την υπηρεσία, με πλήρη απαλλαγή από τα διδακτικά
καθήκοντα. Η συγκεκριμένη άδεια δίνεται υποχρεωτικά σε όλους τους εκπαιδευτικούς μετά τη
μονιμοποίησή τους.
2.Επίσης είναι αναγκαίες ολιγοήμερες επιμορφωτικές διαδικασίες σε τακτά διαστήματα όταν το
απαιτούν οι εξελίξεις και νέα δεδομένα, πάντα εντός εργασιακού ωραρίου και με απαλλαγή από τα
διδακτικά καθήκοντα.
Άρθρο 11
Άδειες Εκπαιδευτικών
1.Στους εκπαιδευτικούς που είναι μαθητές, σπουδαστές ή φοιτητές, προπτυχιακοί ή μεταπτυχιακοί,
σε σχολεία και ιδρύματα και των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης, χορηγείται πέραν της άδειας για τις
ημέρες των εξετάσεων, εκπαιδευτική-επιστημονική άδεια με αποδοχές. Η άδεια προστίθεται στις 14
εργάσιμες ημέρες της άδειας εξετάσεων, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 5 εργάσιμες ημέρες κάθε
έτος και χορηγείται συνεχώς ή τμηματικώς.
2. Κάθε άλλη άδεια που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία χορηγείται αυτοδίκαια με μια απλή
αίτηση του εκπαιδευτικού η οποία κατατίθεται έγκαιρα στην υπηρεσία και χωρίς κανέναν άλλο
περιορισμό.
Άρθρο 12
Συνδικαλιστικά Δικαιώματα
1. Στα εκλεγμένα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ο.Ε. καθώς και στα μέλη του Δ.Σ. του
Ινστιτούτου Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών (Ι.Π.Ε.Μ) της Δ.Ο.Ε χορηγείται συνδικαλιστική
άδεια με πλήρη απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα μέχρι τη λήξη της θητείας τους.
σελ. 8
2. Ο χρόνος άδειας των αναπληρωτών που είναι εκλεγμένοι στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε όπως και σε Δ.Σ.
τοπικού Συλλόγου προσμετράται κανονικά στη διδακτική του προϋπηρεσία.
3. O/η Πρόεδρος, ο/η Αντιπρόεδρος και ο/η Γ Γραμματέας των Συλλόγων με λιγότερα από 500
μέλη δικαιούνται 3 ημέρες ή αντίστοιχες ώρες τον μήνα συνδικαλιστική άδεια και των Συλλόγων με
πάνω από 500 μέλη 5 ημέρες ή αντίστοιχες ώρες.
3. Για τη διευκόλυνση της συμμετοχής των εκπαιδευτικών στις διαδικασίες των σωματείων τους και
για τη διασφάλιση της συνδικαλιστικής δράσης με βάση τις διατάξεις του ν.1264/82 κατοχυρώνεται
μια (1) ημέρα άδεια απουσίας από τα διδακτικά καθήκοντα για το σύνολο των μελών των
Συλλόγων προκειμένου να συμμετάσχουν στην τακτική Γενική Συνέλευση και επιπλέον μια (1)
ημέρα άδεια απουσίας από τα διδακτικά καθήκοντα για το σύνολο των μελών των Συλλόγων κάθε
δεύτερο έτος προκειμένου να συμμετάσχουν στις εκλογές για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. και των
αντιπροσώπων για την ΑΔΕΔΥ.
4. Όλες οι προβλεπόμενες από την παρούσα συνδικαλιστικές άδειες είναι αμειβόμενες και ο
εργοδότης βαρύνεται με την καταβολή των αναλογούντων ασφαλιστικών εισφορών.
Άρθρο 13
Για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς
1.Οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί μονιμοποιούνται αυτοδίκαια με βάση τον ν. 3528/2007 χωρίς
άλλους όρους και προϋποθέσεις.
2.Οι νεοδιόριστοι υποχρεούνται σε υπηρέτηση για ένα έτος στην οργανική τους θέση.
3. Σε όλους τους νεοδιόριστους δίνεται δικαίωμα απόσπασης από την πρώτη χρονιά.
Άρθρο 14
Για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
1. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί υπογράφουν σύμβαση ετήσιας (12μηνης) διάρκειας με έναρξη την
1η Σεπτεμβρίου και λήξη την 31 η Αυγούστου (έναρξη και λήξη σχολικού έτους αντίστοιχα).
2. Οι αναπληρωτές τοποθετούνται στα σχολεία με την ίδια διαδικασία που προβλέπεται για τους
μόνιμους εκπαιδευτικούς. Για να εξασφαλιστεί το παραπάνω, όλα τα κενά ανακοινώνονται με
ευθύνη των ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ πριν την ημερομηνία πρόσληψης. Η πρόσληψη των αναπληρωτών
γίνεται σε μία φάση την 1η Σεπτεμβρίου.
3. Οι μηνιαίες οικονομικές αποδοχές των αναπληρωτών καταβάλλονται με σταθερό τρόπο στο
τέλος κάθε μήνα, με άμεση αναγνώριση των ΜΚ από την αρχή της χρονιάς.
4. Κάθε είδους άδειες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών (ασθενείας, λοχείας, ανατροφής,
επαπειλούμενης κύησης, κανονική, ασθενείας τέκνου, γονική, ειδική άδεια εφόσον πάσχουν οι ίδιοι
ή έχουν σύζυγο ή τέκνο που πάσχει από νόσημα που απαιτεί τακτικές μεταγγίσεις αίματος ή χρήζει
περιοδικής νοσηλείας, θανάτου συζύγου, τέκνων, γονέων και αδελφών κλπ.) εξισώνονται με
εκείνες των μόνιμων εκπαιδευτικών.
5. Η πάσης φύσεως αμοιβή και η προϋπηρεσία που καταγράφεται κατά τη διάρκεια των αδειών
αλλά και των ημερών απεργίας ή στάσης εργασίας εξισώνεται με των μονίμων.
6. Κατοχυρώνεται 9μηνη άδεια ανατροφής για όλους του αναπληρωτές. Κατοχυρώνεται 14ήμερη
άδεια πατρότητας και ειδική 20ήμερη άδεια σε όσους εισάγονται σε διαδικασία εξωσωματικής
γονιμοποίησης.
σελ. 9
7. Στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς παρέχεται για όλο το διάστημα της ανεργίας επίδομα
ανεργίας και πλήρης υγειονομική κάλυψη, χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
8. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί κατοχυρώνουν δυνατότητα αμοιβαίας μετάθεσης, καθώς και
δυνατότητα μετακίνησης για σοβαρούς λόγους υγείας.
9. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί απολαμβάνουν όλων των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και
διευκολύνσεων που απολαμβάνουν και οι μόνιμοι. Συμμετέχουν ισότιμα στα πλαίσια των
συνδικαλιστικών τους οργανώσεων και μπορούν να εκλέγονται χωρίς κώλυμα σε συνδικαλιστικά
όργανα, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια ή και τριτοβάθμια, καθώς και στα υπηρεσιακά συμβούλια. Ο
χρόνος συνδικαλιστικής απαλλαγής για τη συμμετοχή στο ΔΣ της Δ.Ο.Ε. προσμετράται στην
προϋπηρεσία των αναπληρωτών. Αυτοδίκαια και στα πλαίσια των συλλόγων διδασκόντων
συμμετέχουν σε όλες τις διαδικασίες και λειτουργίες στις οποίες μετέχουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί.
10. Με την έναρξη ισχύος της παρούσας σύμβασης αίρεται και ακυρώνεται κάθε νομοθετική
ρύθμιση με την οποία εξαιρούνται αναπληρωτές εκπαιδευτικοί από διαδικασίες και λειτουργίες του
συλλόγου διδασκόντων.
Άρθρο 15
Για την προστασία της οικογενειακής συνοχής
1.Κατοχυρώνεται δικαίωμα συνυπηρέτησης στον ίδιο νομό για όλα τα ζευγάρια εκπαιδευτικών που
έχουν τέκνα.
2.Θεσμοθετείται δωρεάν πρόσβαση στους παιδικούς σταθμούς για όλα τα παιδιά των
εκπαιδευτικών χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
Άρθρο 16
Ζητήματα Μετακίνησης και Διαμονής
1. Καθιερώνεται δωρεάν μετακίνηση στην περιοχή πρόσληψης και ανάληψης υπηρεσίας για
αναπληρωτές και νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και 50% έκπτωση σε όλα τα ΜΜΜ για όλο το έτος.
Αυξάνεται το ποσό της χιλιομετρικής αποζημίωσης από τα 0,15€/χλμ στα 0,35€/χλμ. για ανάγκες
της υπηρεσίας. Διευρύνονται οι κατηγορίες που δικαιούνται αποζημίωση στα 15χλμ. μεταξύ
κατοικίας-υπηρεσίας ώστε να καλύπτονται όλοι οι συνάδελφοι που μετακινούνται σε μεγάλες
αποστάσεις.
2. Στους μόνιμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού́ δίκαιου, αορίστου ή ορισμένου χρόνου, στους
αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μέλη Ειδικού
Εκπαιδευτικού́ Προσωπικού́ (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού́ Προσωπικού́ (Ε.Β.Π.), οι οποίοι
παρέχουν υπηρεσία στις περιοχές δικαιοδοσίας τους (νησιωτικές περιοχές, ορεινοί Δήμοι ή Δήμοι
μέχρι 30.000 κατοίκους), παρέχεται χρηματικό επίδομα ή παροχή σε είδος, με βάση την
τροποποίηση της παρ. 1 άρθρου 32 ν. 4483/2017. Το συνολικό ύψος της παροχής, σε είδος και σε
χρήμα, δεν μπορεί να υπερβαίνει τη δαπάνη των δικαιούχων.
Άρθρο 17
Ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία
1.Οι εκπαιδευτικοί είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την παιδαγωγική διαδικασία και την επιτήρηση
των μαθητών εντός και εκτός τάξης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Δεν έχουν καμία άλλη
ευθύνη και αρμοδιότητα για ζητήματα σχολικών υποδομών, της ασφάλειας και της συντήρησής
τους, της αντιπυρικής προστασίας και όλων των υπόλοιπων αρμοδιοτήτων που με βάση την
σελ. 10
κείμενη νομοθεσία ανήκουν στους Δήμους, τις Περιφέρειες και τους υπόλοιπους φορείς του
Δημοσίου.
2.Με ευθύνη των Υπουργείων Παιδείας και Εσωτερικών ορίζονται τεχνικοί ασφαλείας με
αποκλειστική ευθύνη τις σχολικές υποδομές και την τήρηση των προβλεπόμενων στον
ν.3850/2010.
3. Με ευθύνη των Υπουργείων Παιδείας και Υγείας ορίζεται σχολίατρος σε επίπεδο Διεύθυνσης
Εκπαίδευσης και σύνδεσης με τις τοπικές δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας το ελάχιστο 1 ανά
1000 μαθητές.
3.Με ευθύνη των συναρμόδιων υπουργείων και φορέων (Υπουργεία Παιδείας, Εσωτερικών και
ΟΑΣΠ) πραγματοποιείται ενδελεχής αντισεισμικός έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων της
Επικράτειας. Οι αρχικοί έλεγχοι ολοκληρώνονται το αργότερο μέχρι τις 31/12/2023.
4. Με ευθύνη των Συλλόγων Εκπαιδευτικών συγκροτούνται οι αναφερόμενες στον ν.3850/2010
Επιτροπές Υγείας & Ασφάλειας ανά Δήμο.
5.Συγκροτείται κοινή επιτροπή ΥΠΑΙΘ και ΔΟΕ προκειμένου να καθοριστούν πρωτόκολλα
ενεργειών και οι βέλτιστες ενέργειες αντιμετώπισης προβλημάτων που προκύπτουν στην
καθημερινή σχολική ζωή π.χ. τραυματισμοί μαθητών κ.α.
Ιανουάριος 2023