ΑΣΕ: Εντονο το ενδιαφέρον στην ημερίδα για τις αλλαγές στην Εκπαίδευση και το σχολείο (VIDEO – ΦΩΤΟ) – ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Εντονο το ενδιαφέρον στην ημερίδα για τις αλλαγές στην Εκπαίδευση και το σχολείο (VIDEO – ΦΩΤΟ) – ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Κυριακή 23/10/2022 – 15:26
Συγκεντρώνοντας το έντονο ενδιαφέρον των γονιών από Συλλόγους και από 30 Ενώσεις Γονέων από πολλές περιοχές της Αττικής έγινε το πρωί της Κυριακής, στο αμφιθέατρο του Δημαρχείου Περιστερίου, η ημερίδα της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής με θέμα «Οι αλλαγές στην Εκπαίδευση και το σχολείο που έχουν διαμορφώσει».
Η βραβευμένη ταινία μικρού μήκους «Alternative Math» που στηλιτεύει το το σχολείο όπου γνώση είναι ό,τι νομίζει κανείς, προβλήθηκε στη συνέχεια στην αίθουσα, δίνοντας το έναυσμα για την ομιλία της Βαγγελιώς Πλατανιά, οργανωτικής γραμματέα της ΑΣΓΜΕ. Αφού αναφέρθηκε σε μια σειρά παραδείγματα από αναδιαρθρώσεις και μέτρα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που κάνουν το σχολείο εξόφθαλμα αποκρουστικό, μίλησε για την πραγματικότητα που βιώνουμε με το σημερινό ελληνικό σχολείο, σημειώνοντας: «Τα παιδιά ως επί το πλείστον θεωρούν το σχολείο βαρετό, οι γονείς αναρωτιόμαστε γιατί αφού πληρώνουμε ένα σωρό λεφτά τελικά τα παιδιά δεν ξέρουν όσα είναι απαραίτητα και πολλές φορές ρίχνουμε τις ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, και οι εκπαιδευτικοί-όσοι δεν μιλάνε με ευκολία για τα κακομαθημένα παιδιά- αναρωτιούνται τι να κάνουν απέναντι σε μία δύσκολη καθημερινότητα στο σχολείο».
Επισήμανε ακόμα ότι οι εκπαιδευτικές προτεραιότητες διαμορφώνονται «όχι με βάση τα επιτεύγματα της εποχής μας, π.χ την ανάπτυξη της επιστήμης, τις δυνατότητες για μόρφωση, για ολοκληρωμένους ανθρώπους-που αν το καλοσκεφτούμε αυτό θα έπρεπε να καθορίζει και την οικονομία, αλλά με βάση τις ανάγκες των επιχειρήσεων, δηλαδή οι μαθητές αναπτύσσουν τις ικανότητες που χρειάζονται οι επιχειρήσεις για να δουλεύουν και δεν διαμορφώνουν μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος μία συνολική εικόνα της ζωής, δηλαδή, της φύσης, της κοινωνίας, της ανθρώπινης γνώσης που θα τη χρησιμοποιήσουν ό, τι δουλειά και αν κάνουν».
Μίλησε για την εκπαιδευτική πολιτική που αποθεώνει τις δεξιότητες, για την υποχρηματοδότηση των σχολείων, για αναδιαρθρώσεις των τελευταίων χρόνων και στάθηκε στο ότι «το σχολείο, ως καθρέφτης της κοινωνίας, διαμορφώνει και αναπαράγει ανισότητες». Έκανε μια ιστορική αναδρομή σε νόμους και ρυθμίσεις που σταδιακά προώθησαν την αποκέντρωση και αυτονομία των σχολικών μονάδων και μίλησε για την αξιολόγηση που προωθείται με εύηχες λέξεις σημειώνοντας ότι «θα αξιολογείται θετικά το σχολείο που τα καταφέρνει με λίγους κρατικούς πόρους και ο εκπαιδευτικός που βρίσκει χορηγούς, το σχολείο που θα κάνει συγχωνεύσεις για να εξοικονομήσει διδακτικό προσωπικό, το σχολείο που νοικιάζει το προαύλιο του για να γίνει π.χ. πάρκινγκ».
Κλείνοντας κάλεσε: «Οι σύλλογοι μπορούν να είναι ζωντανοί πυρήνες προβληματισμού, αποφάσεων και δράσης. Να αναδεικνύονται τα προβλήματα για να μην βρίσκει έδαφος η κυβερνητική υποκρισία ότι όλα βαίνουν καλά, κυλάνε ομαλά (…) Να υπάρχει ετοιμότητα για τα οξυμένα προβλήματα που εκδηλώνονται. (…) Να διαμορφώνεται διάθεση να μπουν εμπόδια. Να μην μετατραπούμε οι γονείς σε χορηγούς των σχολείων, να φράξουμε το δρόμο στους “ευεργέτες-χορηγούς”. Να πιέζουμε διαρκώς για να αναλαμβάνουν οι αρμόδιοι όλες τις ευθύνες τους, χωρίς να λείπει τίποτα από τα παιδιά μας».
Και τόνισε: «Αυτή η πάλη συμβάλει να μην απαξιώνεται η μόρφωση, συμβάλει να μπαίνουν εμπόδια, συμβάλει να ενισχύεται ο αγώνας για το σχολείο και τη ζωή που δικαιούνται τα παιδιά μας. Κρατήστε αυτό το τελευταίο. Η πάλη αυτή συμβάλει στο να μην απαξιώνεται η μόρφωση. Να έχουμε απαίτηση από το σχολείο να μορφώνει. Να δημιουργεί στα παιδιά μας πρώτα απ’ όλα διάθεση για γνώση. Και αυτό σημαίνει κίνητρο για να γνωρίσουν τις αλήθειες και τα ψέματα του κόσμου».
Οι χαιρετισμοί στην εκδήλωση
Ο Αχιλλέας Ζορμπάς, ειδικός γραμματέας του ΔΣ της ΔΟΕ χαιρέτισε την ημερίδα, σημειώνοντας την επικαιρότητά της από την πλευρά της αποτύπωσης των αλλαγών στην εκπαίδευση, των στοχεύσεων τους, αλλά και τις ανάγκης αυτές να αντιπαλευτούν από κοινού από εκπαιδευτικούς και γονείς. «Πίσω από τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα κρύβεται μια βαθιά αντιλαϊκή πολιτική» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε μεταξύ άλλων ότι: «Εν έτει 2022 μας καλούν να διαλέξουμε αν τα παιδιά μας θα ζεσταθούν ή θα έχουν εκπαιδευτικό». Έχουμε μεγάλους κοινούς αγώνες μπροστά μας, γιατί βλέπουμε τα εργασιακά μας δικαιώματα ως υπεράσπιση των μορφωτικών αναγκών των μαθητών, είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι τέτοιες ημερίδες συμβάλλουν να γίνει πράξη το σύνθημα «εργάτη κάνε υπόθεση δική σου το μέλλον και τη μόρφωση που θα ‘χει το παιδί σου».
Ο Δημήτρης Ακτύπης, εκ μέρους του ΔΣ της ΟΛΜΕ χαιρετίζοντας την ημερίδα μίλησε για την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς και τις ελλείψεις στα σχολεία, τα χρόνια προβλήματα που δεν αντιμετωπίζονται, τα νέα προβλήματα που φορτώνονται στα σχολεία με την ακρίβεια, τους φουσκωμένους λογαριασμούς που αναμένονται στη θέρμανση και την ενέργεια. Το υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει όλες τις αναδιαρθρώσεις που έχουν αποφασιστεί τα τελευταία 30 χρόνια σε επίπεδο ΕΕ κι έχουν θεσμοθετήσεις προηγούμενες κυβερνήσεις, σημείωσε μεταξύ άλλων. Το αποτέλεσμα το γνωρίζετε όλοι εσείς οι γονείς που έχει στεγνώσει η τσέπη σας για τα φροντιστήρια και όλη τη βοήθεια που χρειάζονται τα παιδιά σας, είπε χαρακτηριστικά. Ο αγώνας για καλύτερους όρους ζωής είναι κοινός είπε κλείνοντας με την ευχή και αυτή η εκδήλωση να δυναμώσει αυτόν τον κοινό αγωνιστικό βηματισμό.
Ο Γιώργος Λάρδος, εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας μίλησε για την υποχρηματοδότηση της Παιδείας, για τους φραγμούς που θέτουν η ΕΒΕ και η Τράπεζα Θεμάτων, για τις αυξήσεις των τιμών στα κυλικεία, στις ελλείπεις υποδομές σε πολλά σχολεία. Τόνισε ότι οι μαθητές μαζί με τους γονείς μας τους εκπαιδευτικούς, τους φοιτητές «δεν θα κάτσουμε στα αβγά μας» και κάλεσε στη συγκέντρωση αύριο στα Προπύλαια «για να στείλουμε το μήνυμα ότι ο χειμώνας που έρχεται θα είναι δύσκολος για αυτούς, όχι για μας», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Οι ομιλίες στην εκδήλωση
Στα χαρακτηριστικά της παιδικής ηλικίας έκανε αναφορά στην αρχή της ομιλίας της η Ρούλα Ζαρκάδα, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής που μίλησε ιδιαίτερα για τις εξελίξεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μεταξύ άλλων επισήμανε: «Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για τα παιδιά φαντάσματα, για παιδιά που δεν έχουν “γυρίσει” στα σχολεία είτε μεταφορικά, αδυνατώντας δηλαδή να συμμετάσχουν κανονικά στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, είτε κυριολεκτικά, παιδιά που δεν επέστρεψαν ποτέ στις αίθουσες.
Στη χώρα μας, το φαινόμενο των παιδιών που δεν επέστρεψαν ως φυσική παρουσία στο σχολείο είναι περιορισμένο. Ωστόσο, εκείνο των παιδιών που εμφανίζουν δυσκολία προσαρμογής είναι ήδη αρκετά διαδεδομένο, λαμβάνοντας υπόψη ότι και η περσινή δεν ήταν αυτό που θα λέγαμε… κανονική (…) Αν θέλουμε να έχουμε την συνολική εικόνα όμως, τα εκπαιδευτικά προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία, σε κάποιες περιπτώσεις υπήρξαν ανυπέρβλητα (…)
Στη χρονική στιγμή λοιπόν που συζητάμε, τα παιδιά μας γενικότερα, και πιο συγκεκριμένα στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουν νωπή την αποτύπωση της πανδημίας πάνω τους (…) Δεν έμειναν απλά πίσω τα παιδιά μας σε γνώσεις γραμματικής και αριθμητικής. Πολύ περισσότερο “έμειναν πίσω” κοινωνικά. Δυσκολεύονται να συνάψουν φιλικές σχέσεις, να συμμετάσχουν σε ομαδικές εργασίες και να διαχειριστούν την απογοήτευση και οποιοδήποτε άλλο συναίσθημά τους.
Σήμερα τα παιδιά μας εμφανίζουν μεγαλύτερο άγχος, μεγαλύτερη δυσκολία να ελέγξουν τα συναισθήματά τους και μεγαλύτερη δυσκολία να επιλύσουν διενέξεις μεταξύ τους. Προβληματική είναι και η προσκόλληση των παιδιών στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές τους, δεδομένου ότι εξαιτίας της πανδημίας, ακόμα και μικρά παιδιά έχουν αποκτήσει πρόσβαση στο Διαδίκτυο». Και απέναντι σε όλα αυτά επισήμανε την απουσία κρατικής μέριμνας και στήριξης, την υποχρηματοδότηση, τονίζοντας ότι «στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υπάρχει άμεση ανάγκη για εκπαιδευτικούς με μόνιμη σχέση εργασίας, για να αντιμετωπιστούν κενά που και βέβαια υπάρχουν, για να λειτουργούν τα τμήματα με αριθμό μαθητών που να μην αναχαιτίζει την εκπαιδευτική διαδικασία».
«Η δική μας αξιολόγηση στις νομοθετικές ρυθμίσεις – τόνισε επίσης – είναι ότι χειροτερεύουν διαρκώς οι όροι της εκπαίδευσης των παιδιών μας. Αμφισβητούνται συνολικά τα μορφωτικά δικαιώματα, η ανάγκη για ενιαία, υψηλού επιπέδου μόρφωση για όλα τα παιδιά, ο ίδιος ο ρόλος και η αποστολή του σχολείου». Σε αυτό το πνεύμα αναφέρθηκε στις στροφή στις δεξιότητες τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «το ίδιο το περιεχόμενο των εργαστηρίων δεξιοτήτων και η θεματολογία που αυτά περιλαμβάνουν ωθούν τον εκπαιδευτικό να προσαρμόσει τη δουλειά και το μάθημα με βάση τις επιδιώξεις και την στοχοθεσία φορέων άσχετων με την εκπαίδευση, όπως ΜΚΟ και μάλιστα εις βάρος διδακτικών αντικειμένων που αφορούν τη γενική παιδεία με περικοπές ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Για παράδειγμα, η ρομποτική αντί να είναι ενταγμένη στο μάθημα της Πληροφορικής, εντάσσεται ξεκομμένα στα εργαστήρια δεξιοτήτων», είπε και πρόσθεσε: «Το περιεχόμενο του σχολείου, η μορφωτική αποστολή του, η ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη του παιδιού, δέχεται ένα συνεχές χτύπημα μέσα από βιβλία και αναλυτικά προγράμματα. Σε συνθήκες που η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας απαιτεί το σχολείο να παρέχει στερεή γνώση και ολόπλευρη μόρφωση σε όλους τους μαθητές, αυτό καλλιεργεί εφήμερες χρηστικές δεξιότητες».
Αναφέρθηκε επίσης σε μέτρα όπως το διευρυμένο ολοήμερο και. Την τσάντα που παραμένει στο σχολείο για ένα Σαββατοκύριακο, σχολιάζοντάς τα και τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Εκείνο που έχουμε σήμερα ανάγκη είναι ένα σχολείο που να προετοιμάζει ανθρώπους που να γνωρίζουν την πραγματικότητα, να μπορούν να την ερμηνεύουν και να μπορούν να την αλλάξουν. Και αυτό το σχολείο να αγκαλιάζει και να μορφώνει όλους τους μαθητές» και μίλησε αναλυτικά για τις ανάγκες σε υποδομές και προσωπικό που έχει ένα τέτοιο σύγχρονο σχολείο σήμερα. (δείτε εδώ βίντεο)
Η Ελίνα Χαιρικάκη, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής μίλησε για τις εξελίξεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μίλησε αρχικά για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ηλικίας των παιδιών Γυμνασίου και Λυκείου, για επιπτώσεις της πανδημίας σε αυτές τις ηλικίες, για το γηρασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μεταξύ άλλων επισήμανε: «Ποιες είναι οι διαπιστώσεις που οι ίδιοι οι γονείς κάνουμε στη προσπάθεια να στηρίξουμε τα παιδιά μας, αλλά και σε πολλές ενημερώσεις γονέων που γίνονται αυτήν την περίοδο διατυπώνονται και από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς: Ότι τα παιδιά σήμερα δυσκολεύονται περισσότερο από ποτέ στην κατανόηση ενός κειμένου. Διαβάζουν διαγώνια, δεν κατανοούν ολοκληρωμένα το νόημα, πολλές φορές απαντούν λάθος στο διαγώνισμα γιατί δεν έχουν κατανοήσει την εκφώνηση. Ότι η ύλη είναι μεγάλη και δεν βγαίνει. Ειδικά τα μονόωρα μαθήματα (χημεία, βιολογία, γεωγραφία αλλά και μουσική, εικαστικά) ασφυκτιούν. Ότι η παπαγαλία έχει κυριαρχήσει, ειδικά πηγαίνοντας προς το Λύκειο».
Μίλησε για προβλήματα που έχουν συγκεντρώσει αντιδράσεις μαθητών εκπαιδευτικών και γονιών όπως η Τράπεζα Θεμάτων για την οποία τόνισε ότι «τα παιδιά εξετάζονται όχι με βάση την ύλη που έχουν διδαχθεί αλλά με βάση την ύλη που θα έπρεπε να έχει διδαχθεί! Και ότι η Τράπεζα Θεμάτων στην πράξη λειτουργεί σαν ένας μεγάλος κόφτης για να σπρώξει και άλλα παιδιά στην δήθεν επιλογή να εγκαταλείψουν τη γενική εκπαίδευση. Γιατί όταν το 50% θα είναι θέματα από την τράπεζα θεμάτων και όχι από τον διδάσκοντα εκπαιδευτικό αντικειμενικά θα αυξηθεί η πίεση να βγει η ύλη. Και τότε αναγκαστικά και ο εκπαιδευτικός θα δουλέψει με τα παιδιά που αντέχουν! Άλλα παιδιά μένουν πίσω, συσσωρεύονται κενά που δεν καλύπτονται. Κι όλα αυτά με εκπαιδευτικούς που μπορούν να φθάνουν στα σχολεία μέχρι Μάρτη μήνα ή με εκπαιδευτικούς που καλύπτουν μαθήματα με Γ! ανάθεση, δηλαδή που δεν είναι της ειδικότητάς τους».
Αντίστοιχα μίλησε για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τονίζοντας ότι «είναι ένα άκρως αντιπαιδαγωγικό μέτρο που θα πλήξει πολύ περισσότερο μαθητές που προέρχονται από οικογένειες οικονομικά πιο αδύναμες. Θα έχει σαν αποτέλεσμα χιλιάδες μαθητές που ονειρεύονται να σπουδάσουν να βρεθούν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, θα οδηγήσει μια νέα δεξαμενή πελατών προς την αγορά της ιδιωτικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, στα Ιδιωτικά ΙΕΚ, στα Κολέγια, που τόσα χρόνια ζουν και βασιλεύουν στην Ελλάδα».
Αναφέρθηκε αναλυτικά στην κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο και τη μετατροπή του σε εξεταστική αρένα σημειώνοντας ότι «ο περιορισμός της γενικής παιδείας γενικότερα είναι ένα οικοδόμημα που χτίστηκε για το Λύκειο με μεγάλη προσήλωση από όλες τις κυβερνήσεις. Με διάφορες τυμπανοκρουσίες, όπως σεβασμός στην προσωπικότητα των εφήβων, ότι δεν υπάρχει Γ Λυκείου και ότι πρέπει να την επαναφέρουμε, με την επίκληση της αποδυνάμωσης της παραπαιδείας, κ.α. Τελικά τίποτα απ’ αυτά δεν επιτεύχθηκε γιατί πολύ απλά δεν ήταν αυτός ο στόχος! Στόχος ήταν να περιοριστεί η γενική παιδεία στο Λύκειο. Και αυτό δεν μπορεί να θεωρείται θετική εξέλιξη με βάση την πρόοδο της εποχής μας. Οι νέες επιστημονικές γνώσεις απαιτούν πιο στέρεο υπόβαθρο. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι μονόπλευρος. Ο αυριανός επιστήμονας πρέπει να έχει ολόπλευρη μόρφωση. Ο αυριανός τεχνικός επίσης. Όλοι πρέπει να ξέρουν ιστορία, σε ποιο κοινωνικό πλαίσιο διαμορφώθηκαν οι μεγάλες κατακτήσεις της ανθρωπότητας, πώς εξελίσσεται η κοινωνία».
Αντίστοιχα αναφέρθηκε αναλυτικά στις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών στα Γυμνάσια που κινούνται στο ίδιο πνεύμα και κλείνοντας υπογράμμισε μεταξύ άλλων την ανάγκη για ένα σχολείο που «θα δουλεύει με όλους και για όλους. Έτσι ώστε, κανένα παιδί να μην εμποδιστεί στην εξέλιξη και την ανάπτυξη της προσωπικότητάς του είτε από τις οικονομικές δυνατότητες της οικογένειάς του, είτε από το μορφωτικό επίπεδο των γονιών του είτε από μαθησιακές δυσκολίες που αποδεδειγμένα σήμερα η εξέλιξη της παιδαγωγικής και της ειδικής αγωγής μπορεί να αντιμετωπίσει. Το ξεπέρασμα αυτών των εμποδίων απαιτεί: Οι εκπαιδευτικοί να είναι σταθεροί ώστε να χτίζεται μια ουσιαστική παιδαγωγική σχέση. Να μην χάνονται χιλιάδες ώρες με κενά, η εκπαιδευτική διαδικασία να έχει συνέχεια. Να υπάρχει όλο το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό που να μπορεί να στηρίξει παιδιά είτε με μαθησιακές δυσκολίες είτε με μορφωτικά κενά. Με ευθύνη του κράτους να εξασφαλίζονται όλες οι αναγκαίες υποδομές σε εργαστήρια, αίθουσες, γυμναστήρια, αίθουσες εκδηλώσεων, βιβλιοθήκες. Δεν μπορούν γονείς και σύλλογοι διδασκόντων να οδηγούνται σε σαφάρι χορηγών για την κάλυψή τους, οδηγώντας το σχολείο τους στον κατήφορο της ντε φάκτο διαφοροποίησης. Έχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που θα δίνει ισότιμα τη σύγχρονη μόρφωση». (δείτε εδώ βίντεο)
Παρέμβαση έκανε μετά τις εισηγητικές ομιλίες ο Αντώνης Μπενέτος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, που σημείωσε την ανάγκη να δημιουργηθούν περισσότερα τέτοια σχολεία και στάθηκε στο πρόβλημα της έλλειψης μουσικής πιστοποίησης στα μουσικά σχολεία και άλλα προβλήματα κι ελλείψεις. (δείτε εδώ βίντεο)
Επίσης παρέμβαση έκανε ο Νάσος Χαλκίδης, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, που μίλησε για τους αγώνες και τη δράση του ΕΕΤΕ ενάντια στην κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων από το Λύκειο και για τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών μαθημάτων. (δείτε εδώ βίντεο)
Ακολούθησε συζήτηση με ερωτήσεις και παρεμβάσεις από το κοινό των γονιών.